Etiska utmaningar i livets slutskede

Författare

  • Daniel Brattgård

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i1.43385

Nyckelord:

Etik, medicinsk kunskapsutveckling, etisk analys, etisk rond, brytpunktssamtal

Abstract

Den medicinska kunskapsutvecklingen under de senaste decennierna har lett till nya utmaningar av etisk karaktär för hälso- och sjukvården. Denna artikel tar sin utgångspunkt i en etik, som har ett tydligt kliniskt perspektiv. Sex nya utmaningar diskuteras, där alla kräver en djupare etisk reflexion i hälso- och sjukvården i allmänhet och inom palliativ vård i synnerhet.

 

Artikel kommenterar också det s.k. brytpunktssamtalet ur ett annorlunda perspektiv. Det handlar inte främst om information. Det är en fråga om kommunikation. Edgar Dales Cone of Learning inom pedagogiken kan ge denna kommunikation en djupare innebörd, där fokus blir att hjälpa patienter och deras familjer att ta in, behålla och orientera sig utifrån insikten att livet närmar sig sitt slut.

Författarbiografi

Daniel Brattgård

sjukhuspräst, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg

sakkunnig etik, Etiskt Forum, Sahlgrenska Universitetssjukhuset 1992-2010

sakkunnig ledamot Statens-Medicinsk-Etiska Råd 1994-2011

Downloads

Publicerad

2013-01-02

Referera så här

Brattgård, D. (2013). Etiska utmaningar i livets slutskede. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(1), 156–164. https://doi.org/10.62607/smt.v90i1.43385

Nummer

Sektion

Tema: ASIH verksamhet i Sverige - Palliativ vård i hem och äldreboende i livets slutskede

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.