Kvalitén i förskolan påverkar barns välbefinnande. Några förskolechefers syn på den nya läroplanen och kvalitet i förskolan

Författare

  • Karin Renblad Karin Renblad är Fil.dr. i pedagogik och anställd på Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) i Jönköping. Hennes arbete fokuserar på förskolan och barn i de yngre åldrarna samt på frågor relaterade till förskollärarnas utbildning. Karin Renblad arbetar även som kvalitetssamordnare på Barn – och utbildningsförvaltningen i Habo kommun.
  • Jane Brodin Jane Brodin är professor em. i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och sedan januari 2011 gästprofessor vid Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) i Jönköping.

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v89i4-5.43490

Nyckelord:

förskolans utveckling, läroplan, kvalitetsarbete, förskolechefer, barns lärande

Abstract

Nästan alla barn i Sverige går i förskola och förskoleperioden betraktas som en av de mest intensiva perioderna i barns liv och utveckling. Under denna period läggs grunden till barnens framtida möjligheter, både när det gäller socialisation, trygghet och kommunikation med omgivningen. Att personalen i förskolan är kvalificerade pedagoger har stor betydelse för barnens hälsa och välbefinnande. Förskolepersonal omfattar både förskollärare och barnskötare som dock har olika roller. Fokusgruppsintervjuer med fyra förskolechefer om betydelsen av den nya läroplanen samt kvalitetsarbete i förskolan har genomförts. Totalt spelades åtta timmar in på band och dessa har transkriberats i sin helhet. Resultatet visar att god kvalitet i förskolan bidar till barns hälsa och välbefinnande. Slutsatsen är att kvalitetshöjande arbete är nödvändigt för förskolans utveckling.

Författarbiografier

Karin Renblad, Karin Renblad är Fil.dr. i pedagogik och anställd på Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) i Jönköping. Hennes arbete fokuserar på förskolan och barn i de yngre åldrarna samt på frågor relaterade till förskollärarnas utbildning. Karin Renblad arbetar även som kvalitetssamordnare på Barn – och utbildningsförvaltningen i Habo kommun.

Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.

Titel - FD

Jane Brodin, Jane Brodin är professor em. i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och sedan januari 2011 gästprofessor vid Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) i Jönköping.

Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.

Titel - FD

Downloads

Publicerad

2012-11-11

Referera så här

Renblad, K., & Brodin, J. (2012). Kvalitén i förskolan påverkar barns välbefinnande. Några förskolechefers syn på den nya läroplanen och kvalitet i förskolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 89(4-5), 416–424. https://doi.org/10.62607/smt.v89i4-5.43490

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.