Naturbaserade diskurser i teori och praktik – motiv och argument

Författare

  • Mariella Niemi

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v89i3.43529

Nyckelord:

relationen människa och natur, lärande, diskurser, kulturell, evolutionär

Abstract

 

I artikeln diskuteras hur handledare som arbetar med personer som har intellektuella funktionsnedsättningar i en kommunal daglig verksamhet med trädgårdsinriktning och i gymnasiesärskolans naturbruksprogram argumenterar för värdet av natur. Den teoretiska utgångspunkten består av ett diskursinspirerat förhållningssätt. Tre tolkningsrepertoarer har identifieras: naturen gör oss lyckliga, naturen kräver motivation och naturen leder till gemenskap, som alla betonar eller förnekar olika värden med naturen. De kan också ses som gemensamma resurser som kan användas vid behov för att legitimera verksamheternas existens. Tolkningsrepertoarerna diskuteras även i viss mån i relation till texter om relationen mellan människa och natur.

 

Författarbiografi

Mariella Niemi

 

Fil. dr och universitetslektor i socialt arbete. Högskolan Väst, Institutionen för Individ och samhälle, Avdelningen för socialpedagogik och sociologi, 461 86 Trollhättan. E-post: mariella.niemi@hv.se 

 

Downloads

Publicerad

2012-10-14

Referera så här

Niemi, M. (2012). Naturbaserade diskurser i teori och praktik – motiv och argument. Socialmedicinsk Tidskrift, 89(3), 268–276. https://doi.org/10.62607/smt.v89i3.43529

Nummer

Sektion

Tema: Natur och hälsa

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.