Misshandel av systemet – medborgare som inte sätter punkt

Författare

  • Jonas Stier Högskolan i Skövde

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v89i1.43646

Nyckelord:

Medborgare, oavslutade ärenden, social interaktion,

Abstract

I Sverige vill vi att människor påtalar brister i det offentliga. Samtidigt finns det personer som driver sin sak längre än vad normerna bjuder, kallade "medborgare som inte sätter punkt" (MISP). Denna artikel redogör för en intervjustudie som utifrån psykiatriska och socialpsykologiska teoribildning försöker besvara frågan: hur och på vilka grunder beskriver ett antal politiker samt anställda vid myndigheter och i vården en person som en MISP? Intervjuerna visar att MISP är en heterogen grupp ifråga om kön, social, etnisk bakgrund och psykiatrisk status. Därutöver visar studien att forskningen på detta område är starkt begränsad, nationellt och internationellt. En slutsats som dras är att ”oavslutade ärenden” bör förstås som ett samspel mellan den som klagar å ena sidan, och politikerna och de vård- och myndighetsanställda å den andra. Det hävdas också att en spiralformad, negativ dynamik är signifikativ för hur samspelet mellan MISP och vårdpersonal, myndighetspersoner eller politiker ofta utvecklar sig.

Författarbiografi

Jonas Stier, Högskolan i Skövde

Jonas Stier

Gästprofessor i socialpsykologi/Visiting professor of Social Psychology

Institutionen för teknik och samhälle/ School of Technology and Society

Högskolan i Skövde/ University of Skövde,

Box 408/ P.O. Box 408

541 28 Skövde/SE-541 28 Skövde

Sverige/Sweden

Telefon: 0500-44 80 00/Phone: +46 500-448000

Telefax: 0500-41 63 25/ Fax: +46 500-416325

Downloads

Publicerad

2012-04-20

Referera så här

Stier, J. (2012). Misshandel av systemet – medborgare som inte sätter punkt. Socialmedicinsk Tidskrift, 89(1), 84–92. https://doi.org/10.62607/smt.v89i1.43646

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.