Vårdmatchning för ökad tillgänglighet och likvärdighet

Authors

  • Lars Nordgren

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v87i4.44039

Keywords:

Vård, matchning, tillgänglighet, kapacitetsutnyttjande, service management, patientvärde och produktivitet.

Abstract

Då nuvarande sjukvårdsstruktur inte förmår realisera ett effektivt kapacitetsutnyttjande inom och mellan vårdenheter och skapa likvärdig tillgänglighet av vård i landet, finns ett behov av att utveckla en ny tjänst - Vårdmatchning. Tjänsten innebär matchning av vårdtjänster utifrån vårdbehov och är tänkt att underlätta tillgänglighet samt möjlighet att välja vård i hela landet i syfte att underlätta likvärdigheten för vårdsökande genom ett förbättrat utnyttjande av resurser och kompetens. Tjänsten utförs med hjälp av ett matchningssystem som hanteras av en professionell matchningsenhet, som utgör ett oberoende mellanled mellan patient och vårdproducenter. Genom att matcha kapacitet och insatser skapas en samordnad vårdtjänst som erbjuds den vårdsökande och dess remittenter. Systemet ska kunna användas lokalt, regionalt och nationellt. Idén bygger på teorier och metoder för service management, yield management och matchningsprocesser, agentteori samt på nationella kriterier för kvalitet och likvärdighet. Den bör kunna appliceras inom ett landstingsområde, regionalt eller nationellt och kunna tillämpas både inom offentlig och privat hälso- och sjukvård. Särskild vikt läggs vid att utveckla och studera matchningsprocesser med fokus på hur aktörer samverkar.

Author Biography

Lars Nordgren

Inst. för Service Management

Lunds Universitet

Downloads

Published

2011-02-18

How to Cite

Nordgren, L. (2011). Vårdmatchning för ökad tillgänglighet och likvärdighet. Socialmedicinsk Tidskrift, 87(4), 282–292. https://doi.org/10.62607/smt.v87i4.44039

Issue

Section

Forskning och teori

Similar Articles

<< < 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.