Kan jag få ett läkarintyg? - Erfarenheter av telefonrådgivning i primärvården

Författare

  • Ulrika Müssener
  • Catarina Linderoth

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v86i6.44168

Nyckelord:

utbildning i försäkringsmedicin, telefonrådgivning, patientkontakter, sjukfrånvaro, bemötande och empowerment

Abstract

En stor andel av telefonsamtalen till primärvårdens telefonrådgivning avser andra problem än sjukdom, skada eller medicinska frågor. Sammanlagt deltog 35 sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning i fokusgruppintervjuer. De hade tidigare deltagit i en två dagars utbildning i försäkringsmedicin. Resultaten visar att sjuksköterskorna ansåg att de efter utbildningen ökat sin kunskap om sjukförsäkringen, att de lättare kunde ställa frågor om alternativ till att besöka läkaren och stödja patienten i att fatta beslut om t.ex. egenvård.

Nurses’ knowledge on matters other than medical issues is limited although a growing number of the calls in the telephone services in primary health care deal with the need for a sickness certificate due to other problem than sickness/disease or injury. A two days course in insurance medicine was given to nurses with experiences of telephone advisory services. Data from focus-group interviews including 35 nurses were analysed. Outcomes of the practices of the course highlighted the value of this new knowledge to help nurses to: better understand the sickness insurance system, encounter their patients in a supportive way, getting their patients to be accountable for their own situation, and to improve the collaboration with colleagues.

Downloads

Publicerad

2010-02-17

Referera så här

Müssener, U., & Linderoth, C. (2010). Kan jag få ett läkarintyg? - Erfarenheter av telefonrådgivning i primärvården. Socialmedicinsk Tidskrift, 86(6), 539–547. https://doi.org/10.62607/smt.v86i6.44168

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.