Utbildning i kunskapsområdet mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för studenter i sjuksköterskeprogrammet – Erfarenheter och reflektioner

Författare

  • Gunilla Albinsson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44575

Abstract

Syftet med föreliggande artikel är att beskriva hur examensmålet ”mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer” har implementerats och integrerats i sjuksköterskeutbildningen vid Linnéuniversitetet. Ytterligare ett syfte är att genom konkreta exempel bidra med idéer och didaktiska metoder. I artikelns inledande del ges en kort bakgrund till regeringens beslut 2018. Därefter framställs hur examensmålet implementeras och integreras i tre av sjuksköterskeprogrammets kurser. De kurser som valts ut som mest lämpliga med hänsyn taget till övrigt kursinnehåll och upplägg utgår från en pedagogisk idé som stödjer ett studentcentrat, problemorienterat och hållbart lärande, samt ansvar för såväl individuellt lärande som gemensam kunskapsutveckling. Beskrivningen fokuserar på det systematiska arbete som ägt rum med att forma ett lärande som syftar till att kursernas examinationer länkas till lärandemål, innehåll, undervisningsformer och progression. Artikeln avslutas med en presentation av tankar om förändring, uttryckt i ett behov av kunskapsutveckling och kursutformning i förhållande till examensmålet.

Författarbiografi

Gunilla Albinsson

Gunilla Albinsson, pedagogisk samordnare, docent, institutionen för hälso- och
vårdvetenskap, Linnéuniversitetet. 

Downloads

Publicerad

2021-10-13

Referera så här

Albinsson, G. (2021). Utbildning i kunskapsområdet mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för studenter i sjuksköterskeprogrammet – Erfarenheter och reflektioner. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(4), 570–580. https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44575

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning inom högskolor, universitet och kriminalvården om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer