Strategier för en integrerad förståelse av våld i nära relationer för blivande socionomers framtida yrkesutövning

Författare

  • Katarina Hjortgren
  • Björn Johansson
  • Åsa Källström

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44584

Abstract

Socionomprogrammet är en professionsutbildning som ger en bred kompetens att utöva kvalificerat socialt arbete. År 2018 infördes ett nytt examensmål enligt vilket den studerande för att erhålla socionomexamen ska ”visa kunskap om mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer”. Att implementera nya examensmål innebär både möjligheter och utmaningar. Denna artikel beskriver erfarenheter från ett utvecklingsarbete, tankar som väglett undervisningens innehåll, pedagogik och momenten som infördes och vidareutvecklades. Vi rekommenderar:

- att ha en övergripande strategi hur det nya kunskapsområdet ska struktureras,

- att programansvarig tar ett övergripande ansvar för progressionen,

- att kunskapsområdet integreras med centrala yrkesspecifika färdigheter samt

-  att dilemman med att implementera nya mål synliggörs.

Författarbiografier

Katarina Hjortgren

Katarina Hjortgren, universitetsadjunkt i socialt arbete, Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete, Örebro universitet. 

Björn Johansson

Björn Johansson, docent i socialt arbete, Institutionen för juridik, psykologi och
socialt arbete, Örebro universitet. 

Åsa Källström

Åsa Källström, professor i socialt arbete, Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete, Örebro universitet. 

Downloads

Publicerad

2021-10-13

Referera så här

Hjortgren, K., Johansson, B., & Källström, Åsa. (2021). Strategier för en integrerad förståelse av våld i nära relationer för blivande socionomers framtida yrkesutövning. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(4), 596–603. https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44584

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning inom högskolor, universitet och kriminalvården om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer