En manual för normkritik -

Handfasta råd för en levande kunskapsbildning i svensk sjuksköterskeutbildning om kvinnors våldsutsatthet

Författare

  • Ellinor Tengelin
  • Henrik Eriksson
  • Elisabeth Dahlborg

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44587

Abstract

Det nya lärandemålet i sjuksköterskeutbildningen innebär att studenter ska visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Målet illustrerar behovet av att medvetandegöra och problematisera normer kring kön, makt och relationer. Med utgångspunkt i erfarenheter från Högskolan Väst föreslår vi i denna artikel normkritik som ett arbetssätt i utbildningen och formulerar handfasta råd. Undervisning om normer och makt kan förflyttas från att vara en perifer fråga driven av eldsjälar till gemensamt kollegialt ansvar med en central placering i varje kurs. Råden kan användas av ledare och lärare som vill erbjuda en sjuksköterskeutbildning där studenters förmåga att fråga, agera och ge våldsutsatta kvinnor en röst är ett centralt inslag.

Författarbiografier

Ellinor Tengelin

Ellinor Tengelin, universitetslektor i hälsa och vårdvetenskap vid Högskolan Väst,
Trollhättan. 

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson, professor i omvårdnad vid Röda Korsets högskola, Stockholm, samt
gästprofessor i normmedvetet vårdande vid Högskolan Väst, Trollhättan.


Elisabeth Dahlborg

Elisabeth Dahlborg, professor i vårdvetenskap och docent i pedagogik vid Högskolan Väst, Trollhättan, samt gästprofessor i sykepleievittenskap vid Norges Teknisk-Naturvetenskapliga Universitet/campus Ålesund. 

Downloads

Publicerad

2021-10-13

Referera så här

Tengelin, E., Eriksson, H., & Dahlborg, E. (2021). En manual för normkritik - : Handfasta råd för en levande kunskapsbildning i svensk sjuksköterskeutbildning om kvinnors våldsutsatthet. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(4), 604–614. https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44587

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning inom högskolor, universitet och kriminalvården om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer