Akademisering av examensmålet våld i nära relation i socialt arbete

Författare

  • Maritha Jacobsson
  • Daniel Nilsson Ranta

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44590

Abstract

Enligt det nya examensmålet skall studenter inom socionomutbildningen visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation. Implementeringen av kunskapsmålet har i hög grad lämnats åt respektive lärosäte att uppfylla avseende innehåll och utformning i utbildningen. Vid Centrum för socialt arbete, Cesar, utvecklades en särskild kurs för ändamålet: Våld i nära relation, på 7,5 högskolepoäng. Kursen innefattade kunskap om företeelsen i allmänhet men även fördjupande avsnitt i relation till särskilt utsatta grupper. Med hjälp av case-metodik fick studenterna möjlighet att analysera, argumentera och diskutera komplexa problem. Vid utvärderingen i samband med kursavslut identifierades fortsatta utvecklingsområden för kursen, bland annat behovet av att följa studentgruppen närmare då vissa kan ha egna obearbetade erfarenheter av våld. En annan aspekt som berörts i lärarlaget är vikten av att reflektera över ämnets (eventuella) politisering.

Författarbiografier

Maritha Jacobsson

Maritha Jacobsson, docent, Centrum för socialt arbete, Uppsala universitet.


Daniel Nilsson Ranta

Daniel Nilsson Ranta, filosofie doktor, Centrum för socialt arbete, Uppsala universitet.

Downloads

Publicerad

2021-10-13

Referera så här

Jacobsson, M., & Nilsson Ranta, D. (2021). Akademisering av examensmålet våld i nära relation i socialt arbete. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(4), 615–623. https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44590

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning inom högskolor, universitet och kriminalvården om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer