Våga fråga och agera! Undervisnings- och lärandeaktiviteter om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer i sjuksköterskeprogrammet vid Röda Korsets Högskola

Författare

  • Leah Okenwa Emegwa
  • Stéphanie Paillard-Borg
  • Inger Wallin Lundell
  • Anna Stålberg
  • Maria Åling
  • Gabriella Ahlenius
  • Henrik Eriksson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44608

Abstract

År 2017 infördes ett nytt nationellt examensmål ”visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer” enligt SFS 2017: 857, i högskoleförordningen (SFS 1993:100) för vissa utbildningsprogram, där sjuksköterskeprogrammet är inkluderat. Syftet med denna artikel är att presentera hur det nationella examensmålet har implementerats i sjuksköterskeprogrammet vid Röda Korsets Högskola. Först ges en översikt avseende relevanta undervisnings- och lärandeaktiviteter och hur de organiseras genom programmets utbildningsplan. I de avslutande reflektionerna presenteras den didaktiska Våga fråga och agera! -modellen. Modellen är en sammanfattning av Röda Korsets Högskolas tillvägagångssätt, det vill säga en stegvis progression i utbildningen från fakta, statistik, normer och värderingar, till att studenterna lär sig hur de kan upptäckta tecken på våld i komplexa kliniska situationer samt vikten av att ha mod att agera. Avslutningsvis är det vår uppfattning att ett tydligt upplägg är viktigt för att uppnå intentionerna med det nationella examensmålet, nämligen: Våga fråga och agera!

Författarbiografier

Leah Okenwa Emegwa

Leah Okenwa Emegwa, docent i folkhälsovetenskap, Institution för hälsovetenskap,
Röda Korsets Högskola, Stockholm. Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap,
Högskolan i Gävle. 

Stéphanie Paillard-Borg

Stéphanie Paillard-Borg, docent i folkhälsovetenskap, ämnesansvarig folkhälsovetenskap, Institution för hälsovetenskap, Röda Korsets Högskola, Stockholm.

Inger Wallin Lundell

Inger Wallin Lundell, med. dr., studierektor, sjuksköterskeprogrammet, Institution för hälsovetenskap, Röda Korsets Högskola, Stockholm. Institutionen för hälsa, medicin och vård, Linköpings Universitet. 

Anna Stålberg

Anna Stålberg, fil.dr., lektor i omvårdnad, Institution för hälsovetenskap,
Röda Korsets Högskola, Stockholm. 

Maria Åling

Maria Åling, RN, m.sc, adjunkt i omvårdnad, Institution för hälsovetenskap,
Röda Korsets Högskola, Stockholm. 

Gabriella Ahlenius

Gabriella Ahlenius, RN, m.sc, adjunkt i omvårdnad, Institution för hälsovetenskap,
Röda Korsets Högskola, Stockholm. 

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson, professor i omvårdnad, ämnesföreträdare omvårdnad, Institution för hälsovetenskap, Röda Korsets Högskola, Stockholm. Institutionen för hälsovetenskap,
Högskolan Väst, Trollhättan. 

Downloads

Publicerad

2021-10-13

Referera så här

Emegwa, L. O., Paillard-Borg, S., Wallin Lundell, I., Stålberg, A., Åling, M., Ahlenius, G., & Eriksson, H. (2021). Våga fråga och agera! Undervisnings- och lärandeaktiviteter om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer i sjuksköterskeprogrammet vid Röda Korsets Högskola. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(4), 671–683. https://doi.org/10.62607/smt.v98i4.44608

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning inom högskolor, universitet och kriminalvården om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer