Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK). Ett arbetssätt för mera fysisk aktivitet i skolan.

Författare

  • Thomas Ljung
  • Eva Ljung
  • Sara Josefsson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v99i2.44797

Abstract

Fysisk aktivitet (FA) främjar hälsan hos såväl vuxna som barn. En stor andel av skolbarnen uppfyller inte rekommendationerna för FA. Få vetenskapliga studier har undersökt både effektivitet och genomförbarhet när det gäller skolbaserade insatser för att öka FA. Vi har utvärderat en metod vi kallar Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK). Två skolor deltog, en utgjorde kontrollgrupp (K), den andra interventionsgrupp (I). Totalt 164 elever i åldern 7–9 år bar stegräknare en vecka i sträck vid fyra tillfällen under två terminer. Utöver samma FA som K-gruppen så hade I-gruppen under dessa två terminer tre FALK-pass à 30 minuter varje vecka. Antalet steg per dag (SPD) och andelen elever med <10 000 SPD jämfördes. FALK resulterade i att I-gruppen fick fler SPD och mindre andel med <10 000 SPD. Slutsatsen är att ämnesintegrerad FA har önskad effekt och fungerar i praktiken. FALK kräver inga extra resurser, men det behövs en öppenhet för alternativa undervisningsmetoder.

Författarbiografier

Thomas Ljung

Thomas Ljung, legitimerad läkare, docent, universitetslektor i folkhälsovetenskap,
Mälardalens Universitet, Västerås. 

Eva Ljung

Eva Ljung, legitimerad lärare idrott och hälsa, fritidspedagog, Ornäs skola, Borlänge kommun.

Sara Josefsson

Sara Josefsson, legitimerad lärare, Ornäs skola, Borlänge kommun.

Downloads

Publicerad

2022-04-25

Referera så här

Ljung, T., Ljung, E., & Josefsson, S. (2022). Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK). Ett arbetssätt för mera fysisk aktivitet i skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 99(2), 252–265. https://doi.org/10.62607/smt.v99i2.44797

Mest lästa artiklar av samma författare