Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK). Ett arbetssätt för mera fysisk aktivitet i skolan.
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v99i2.44797Abstract
Fysisk aktivitet (FA) främjar hälsan hos såväl vuxna som barn. En stor andel av skolbarnen uppfyller inte rekommendationerna för FA. Få vetenskapliga studier har undersökt både effektivitet och genomförbarhet när det gäller skolbaserade insatser för att öka FA. Vi har utvärderat en metod vi kallar Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK). Två skolor deltog, en utgjorde kontrollgrupp (K), den andra interventionsgrupp (I). Totalt 164 elever i åldern 7–9 år bar stegräknare en vecka i sträck vid fyra tillfällen under två terminer. Utöver samma FA som K-gruppen så hade I-gruppen under dessa två terminer tre FALK-pass à 30 minuter varje vecka. Antalet steg per dag (SPD) och andelen elever med <10 000 SPD jämfördes. FALK resulterade i att I-gruppen fick fler SPD och mindre andel med <10 000 SPD. Slutsatsen är att ämnesintegrerad FA har önskad effekt och fungerar i praktiken. FALK kräver inga extra resurser, men det behövs en öppenhet för alternativa undervisningsmetoder.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Författarna

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




