Ämnesintegrerad fysisk aktivitet i skolan

En intervjustudie om upplevda möjligheter, hinder och förbättringsförslag

Författare

  • Robert Larsson
  • Eva Ljung
  • Sara Josefsson
  • Thomas Ljung

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v99i2.44800

Abstract

Studiens syfte var att undersöka hur elever, vårdnadshavare och pedagoger upplever implementering av ämnesintegrerad fysisk aktivitet (FA) vid en kommunal grundskola. En kvalitativ forskningsansats användes där datainsamling genomfördes genom intervjuer med lågstadieelever, vårdnadshavare och pedagoger (n = 35). Insamlade data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att det nya arbetssättet kallat Fysisk Aktivitet och Lektion i Kombination (FALK) har upplevts positivt, tydligt och flexibelt. Att arbetssättet uppmuntrar till ökad rörelse och lärande parallellt beskrivs som en möjliggörande faktor. Svårigheter avseende pedagogernas arbetsplanering, tidsåtgång och praktiska utmaningar att kombinera FA med lämpliga läraktiviteter beskrivs som hinder. Förändringar av den yttre skolmiljön och utmanande väderbetingelser är ytterligare hinder. Slutsatsen är att FALK bedöms vara ett användbart och praktiskt genomförbart arbetssätt för att integrera FA i den teoretiska undervisningen.

Författarbiografier

Robert Larsson

Robert Larsson, universitetslektor i folkhälsovetenskap, Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens universitet, Västerås. 

Eva Ljung

Eva Ljung, legitimerad lärare idrott och hälsa, fritidspedagog, Ornäs skola, Borlänge kommun.


Sara Josefsson

Sara Josefsson, legitimerad lärare, Ornäs skola, Borlänge kommun.

Thomas Ljung

Thomas Ljung, legitimerad läkare, docent, universitetslektor i folkhälsovetenskap, Akademin
för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens universitet, Västerås. 

Downloads

Publicerad

2022-04-25

Referera så här

Larsson, R., Ljung, E., Josefsson, S., & Ljung, T. (2022). Ämnesintegrerad fysisk aktivitet i skolan: En intervjustudie om upplevda möjligheter, hinder och förbättringsförslag. Socialmedicinsk Tidskrift, 99(2), 266–279. https://doi.org/10.62607/smt.v99i2.44800