Verbal aggression i skolan - Ett könsperspektiv

Författare

  • Miriam Eliasson
  • Kerstin Isaksson
  • Lucie Laflamme

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v82i1.45935

Abstract

Verbal aggression mellan elever i skolan har uppmärksammats i media under senare år. Rapporter om grovt språk elever emellan och kränkande sexualiserat språkbruk, främst riktat mot ickor, har varit vanliga. Det är bakgrunden till det pågående avhandlingsar-bete som beskrivs i denna artikel. Artikelns syfte är att beskriva förekomsten av verbal aggression och kopplingar till köns- och makt- relationer mellan flickor och pojkar i skolan. Två delstudier ingår; en enkätundersökning i årskurs 6 och 8 och en observations- och intervjustudie i två 8-klasser. Resultaten visar att verbal aggression är en vanligt förekommande praktik bland pojkar gentemot flickor och andra pojkar, som bidrar till att ojämlikheter mellan pojkar och flickor skapas och upprätthålls i skolan. 

Downloads

Publicerad

2016-11-13

Referera så här

Eliasson, M., Isaksson, K., & Laflamme, L. (2016). Verbal aggression i skolan - Ett könsperspektiv. Socialmedicinsk Tidskrift, 82(1), 86–96. https://doi.org/10.62607/smt.v82i1.45935

Nummer

Sektion

Tema: Barnsäkerhet - nya tankar