Det familjehemsplacerade barnet som rättighetsbärare. En utgångspunkt i det sociala arbetet med barn och ungdomar.

Författare

  • Titti Mattsson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v83i1.46031

Abstract

Kunskap om och förståelse för det mänskliga rättighetsperspektivet
är centralt i arbetet med utsatta samhällsgrupper. Dels är det
frågan om vikten av att hjälpa den enskilde att tillvarata sina grundläggande
rättigheter, dels rör det vikten av att tillse att man som
handläggare/vårdgivare, med därtill knutna maktbefogenheter, inte
kränker den enskildes grundläggande rättigheter. Kunskap om de
dokument som formulerar de mänskliga rättigheterna är därför betydelsefullt
på flera sätt för den som arbetar med familjehemsplacerade
barn. Här finns en rad olika internationella dokument att
beakta för personer verksamma inom den sociala barnavården,
från allmänna rättighetskataloger till regelverk som är tillämpliga
särskilt för familjehemsvården. I artikeln belyser jag fem dylika dokument
som avser att tillgodose det familjehemsplacerade barnets
rättstrygghet.

Författarbiografi

Titti Mattsson

jur.dr och lektor i offentlig rätt vid Juridiska fakulteten, Lunds universitet samt vid Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete, Växjö universitet. I sin nuvarande forskning studerar
hon familjehemsplacerade barns rättsliga ställning. Forskningsarbetet ingår i forskningsprogrammet Barn som aktörer, finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, Kulturdonationen. Artikeln bygger
på delar av en kommande bok om barn i familjehem (våren 2006).

Downloads

Publicerad

2014-05-26

Referera så här

Mattsson, T. (2014). Det familjehemsplacerade barnet som rättighetsbärare. En utgångspunkt i det sociala arbetet med barn och ungdomar. Socialmedicinsk Tidskrift, 83(1), 66–73. https://doi.org/10.62607/smt.v83i1.46031

Nummer

Sektion

Tema: Fosterbarn