Kunskapslabbet – ett forum för förtrogenhetskunskap
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v84i3.46250Abstract
Denna artikel handlar om överföring av förtrogenhetskunskap mellan yrkesgrupper. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor arbetar dagligen sida vid sida. Trots det ges få tillfällen att reflektera tillsammans över patientmöten och lära av varandra. Kunskapslabbet är ett försök att ta vara på och sprida förtrogenhetskunskap från vårdens vardag. I artikeln redovisas en extern utvärdering som visar positiva effekter för deltagande individer.This paper deals with the problem of identifying and spread of tacit knowledge in inpatient care. The setting is a small Swedish hospital. Much tacit knowledge is developed in different patient encounters. But there is little time to sit down and reflect together between doctors, nurses and assistant nurses in spite of working together daily. The Knowledge lab has been created to allow these professions to learn from each other by the help of a strict method – case methodology. The results from an external evaluation of the trial are promising when it comes to individual and group learning. The participants particularly develop their narrative ability and their capacity to reflect together from different patient encounters. The Knowledge lab has been followed by three more labs in the hospital setting and a lab between another small sized hospital and municipality care working together in palliative care.
Downloads
Publicerad
2007-01-01
Referera så här
Edgren, L., & Petersson, H. (2007). Kunskapslabbet – ett forum för förtrogenhetskunskap. Socialmedicinsk Tidskrift, 84(3), 247–256. https://doi.org/10.62607/smt.v84i3.46250
Nummer
Sektion
Forskning och teori
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




