Möten och bemötande i hälso- och sjukvården
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v84i6.46352Abstract
Det behövs mer kunskap om mötet mellan vårdpersonal och patienter samt hur detta möte påverkar patienten på olika sätt. Medias rapportering om hur såväl patienter som anhöriga kränkts och behandlats illa när de sökt vård visar på att ämnet är högaktuellt. Men för att kunna sätta in riktade insatser för att förbättra bemötandet i vården måste först omfattningen av problemet kartläggas och vilka patientgrupper som omfattas. Denna studie omfattar 826 personer i åldrarna 18-103 år, och har bland annat studerat hur olika patientgrupper bemöts inom vården. Studien visade att andelen som blivit illa bemötta i vården var relativt stort, och att det var framförallt kvinnor, yngre personer, samt personer med olika symtom som till sin natur är subjektiva (dvs. är svåra att bevisa och kan var svåra att åtgärda) som blev illa bemötta.Keywords: Encounter, Communication, Health care, Healthcare quality indicators, Patients, Cross-sectional
Downloads
Publicerad
2007-01-01
Referera så här
Jakobsson, . U. (2007). Möten och bemötande i hälso- och sjukvården. Socialmedicinsk Tidskrift, 84(6), 541–548. https://doi.org/10.62607/smt.v84i6.46352
Nummer
Sektion
Forskning och teori
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




