Olika forskningsperspektiv på dyslexi

Författare

  • Ingvar Lundberg

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46630

Abstract

Huvuddelen av forskningen om dyslexi har haft en utpräglat kvantitativ och biologisk inriktning. Några huvudresultat av detta reduktionistiska sökande sam­manfattas i artikeln.
Men dyslexiproblemet kan också nalkas utifrån an­dra perspektiv. En social dimension lyfts här särskilt fram, där frågor om hur individer upplever sina svå­righeter kommer mer i fokus. Den vägledande teori­ramen för sådana studier gäller det dynamiska sam­ spelet mellan funktionsnedsättningen, personen och omgivningen. Dyslexifenomenets komplexa natur krä­ver enligt författaren flera olika forskningsperspektiv

Författarbiografi

Ingvar Lundberg

Ingvar Lundberg är professor i psykologi. Han har under ett par decennier bedrivit läsforskning i Umeå. Numera är han knuten till en forskargrupp om kom­munikationshandikapp vid Göteborgs universitet.

Downloads

Publicerad

1997-02-01

Referera så här

Lundberg, I. (1997). Olika forskningsperspektiv på dyslexi. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(1), 4–8. https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46630

Nummer

Sektion

Tema: Dyslexi - ett allvarligt handikapp