Lingvistiska aspekter på dyslexi

Författare

  • Malin Ericson
  • Peter af Trampe

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46639

Abstract

Eftersom dyslexi involverar språket kan lingvistiken bidra till forskning kring detta handikapp. Vi pekar i artikeln på några sätt på vilka lingvister kan bidra med analysinstrument och kunskap om språket. Inte minst gäller detta den pågående debatten om dyslexi är en språkspecifik störning eller om handikappet kan fö­ras tillbaka på en allmän brist i processandet av temporala förlopp.

Författarbiografier

Malin Ericson

Peter af Trampe är universitetslektor i allmän språk­vetenskap och prefekt vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Malin Ericson är doktorand i allmän språkvetenskap och har påbörjat arbetet med en avhandling om dys­lexi.

Peter af Trampe

Peter af Trampe är universitetslektor i allmän språk­vetenskap och prefekt vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Malin Ericson är doktorand i allmän språkvetenskap och har påbörjat arbetet med en avhandling om dys­lexi.

Downloads

Publicerad

1997-02-01

Referera så här

Ericson, M., & af Trampe, P. (1997). Lingvistiska aspekter på dyslexi. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(1), 19–27. https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46639

Nummer

Sektion

Tema: Dyslexi - ett allvarligt handikapp