Fonologisk träning för elever med lässvårigheter på mellanstadiet

Författare

  • Stefan Samuelsson
  • Stefan Gustafson
  • Jer­ker Rönnberg

Abstract

Forskning om lässvårigheter har visat att fonologiska störningar utgör den kanske viktigaste faktorn när det gäller att förstå varför en del barn får problem med sin tidiga läsinlärning. Detta har inneburit att allt fler lärare inom både förskola och grundskola arbetar re­ gelbundet med olika former av fonologisk träning. Det är dock viktigt att komma ihåg att barn som har läs-­ och skrivsvårigheter långt ifrån utgör en homogen grupp, t ex med avseende på vilka lässtrategier de väljer att använda. Detta betyder att fonologisk trä­ning mycket väl kan vara effektiv för vissa barn medan andra barn inte har särskilt stor nytta av den. En vik­tig fråga, som denna artikel är fokuserad på, blir då vad som kännetecknar barn som har nytta av fonolo­gisk träning och vad som kännetecknar barn som inte gynnas av en sådan träning.

Författarbiografier

Stefan Samuelsson

Stefan Samuelsson arbetar med forskning på insti­tutionen för pedagogik och psykologi, Linköpings uni­ versitet. Stefan Gustafson är doktorand på centrum för handikappvetenskap, Linköpings universitet. Jer­ker Rönnberg är tf. professor på institutionen för pe­dagogik och psykologi, samt forskningsledare på cen­trum för handikappvetenskap, Linköpings universitet

Stefan Gustafson

Stefan Samuelsson arbetar med forskning på insti­tutionen för pedagogik och psykologi, Linköpings uni­ versitet. Stefan Gustafson är doktorand på centrum för handikappvetenskap, Linköpings universitet. Jer­ker Rönnberg är tf. professor på institutionen för pe­dagogik och psykologi, samt forskningsledare på cen­trum för handikappvetenskap, Linköpings universitet

Jer­ker Rönnberg

Stefan Samuelsson arbetar med forskning på insti­tutionen för pedagogik och psykologi, Linköpings uni­ versitet. Stefan Gustafson är doktorand på centrum för handikappvetenskap, Linköpings universitet. Jer­ker Rönnberg är tf. professor på institutionen för pe­dagogik och psykologi, samt forskningsledare på cen­trum för handikappvetenskap, Linköpings universitet

Downloads

Publicerad

1997-02-01

Referera så här

Samuelsson, S., Gustafson, S., & Rönnberg, J. (1997). Fonologisk träning för elever med lässvårigheter på mellanstadiet. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(1), 32–37. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/46645

Nummer

Sektion

Tema: Dyslexi - ett allvarligt handikapp