Fonologisk träning för elever med lässvårigheter på mellanstadiet
Abstract
Forskning om lässvårigheter har visat att fonologiska störningar utgör den kanske viktigaste faktorn när det gäller att förstå varför en del barn får problem med sin tidiga läsinlärning. Detta har inneburit att allt fler lärare inom både förskola och grundskola arbetar re gelbundet med olika former av fonologisk träning. Det är dock viktigt att komma ihåg att barn som har läs- och skrivsvårigheter långt ifrån utgör en homogen grupp, t ex med avseende på vilka lässtrategier de väljer att använda. Detta betyder att fonologisk träning mycket väl kan vara effektiv för vissa barn medan andra barn inte har särskilt stor nytta av den. En viktig fråga, som denna artikel är fokuserad på, blir då vad som kännetecknar barn som har nytta av fonologisk träning och vad som kännetecknar barn som inte gynnas av en sådan träning.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.