En hälsoupplysningskampanj och hälsoprofilbedömning som medvetandegörande kommunikation

Författare

  • Sture Malmgren

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i2-3.46774

Abstract

Under 1970- och 1980-talet byggdes en omfattande och i Sverige unik friskvårdsverksamhet upp på Saab­ Scania i Linköping under ledning av Sture Malmgren. Detta blev en erfarenhetsbas, som låg till grund för utformandet av en individuell Hälsoprofilbedömning - utgående från att individen själv måste ta ett beslut beträffande sitt hälsoarbete.

Författarbiografi

Sture Malmgren

Sture Malmgren är beteendevetare och har efter av­handlingen framförallt sysslat med hälsoarbete inom företagshälsovården baserat på sin avhandling.

Downloads

Publicerad

1997-04-01

Referera så här

Malmgren, S. (1997). En hälsoupplysningskampanj och hälsoprofilbedömning som medvetandegörande kommunikation. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(2-3), 92–94. https://doi.org/10.62607/smt.v74i2-3.46774

Nummer

Sektion

Tema: Socialmedicinens utveckling – exemplet Linköping