"Du bestämmer!" - informationsmetod med effekt

Författare

  • Elisabeth Arborelius

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i2-3.46780

Abstract

En alternativ metod för hälsovägledning med ungdo­mar utarbetades där man konsekvent utgick från eleverna själva. Målet för metoden var att "Klargöra det egna förhållandet till begreppet hälsa och dra slut­satserna av detta". Eleverna - åk 9 - värvades frivilligt till metoden och deltog i 3 gruppsamtal och 3 indivi­duella samtal. En utvärdering av metoden visade på signifikanta skillnader mellan experimentgrupp och kontrollgrupp. Eleverna i experimentgruppen hade blivit klarare över vad hälsa innebar för dem person­ligen och ändrade sitt beteende såtillvida att de på egen hand satte igång med aktiviteter som befrämjade deras såväl fysiska som psykiska/sociala hälsa. Även deras självbild och upplevelsen av att kunna påverka sin situation förbättrades. Skillnaderna var störst för flickor samt för elever med låg social bakgrund.

Författarbiografi

Elisabeth Arborelius

Elisabeth Arborelius är docent i psykologi och ar­ betade 1985-1991 på inst för samhällsmedicin i Lin­köping. Hon är f n verksam på allmänmedicinska en­heten, NVSO, Karolinska sjukhuset med metodut­veckling, handledning och undervisning om hur pro­fessionella samtal inom vården utformas.

Downloads

Publicerad

1997-04-01

Referera så här

Arborelius, E. (1997). "Du bestämmer!" - informationsmetod med effekt. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(2-3), 97–100. https://doi.org/10.62607/smt.v74i2-3.46780

Nummer

Sektion

Tema: Socialmedicinens utveckling – exemplet Linköping

Mest lästa artiklar av samma författare