"Du bestämmer!" - informationsmetod med effekt
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v74i2-3.46780Abstract
En alternativ metod för hälsovägledning med ungdomar utarbetades där man konsekvent utgick från eleverna själva. Målet för metoden var att "Klargöra det egna förhållandet till begreppet hälsa och dra slutsatserna av detta". Eleverna - åk 9 - värvades frivilligt till metoden och deltog i 3 gruppsamtal och 3 individuella samtal. En utvärdering av metoden visade på signifikanta skillnader mellan experimentgrupp och kontrollgrupp. Eleverna i experimentgruppen hade blivit klarare över vad hälsa innebar för dem personligen och ändrade sitt beteende såtillvida att de på egen hand satte igång med aktiviteter som befrämjade deras såväl fysiska som psykiska/sociala hälsa. Även deras självbild och upplevelsen av att kunna påverka sin situation förbättrades. Skillnaderna var störst för flickor samt för elever med låg social bakgrund.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




