Risker, ansvar och rattfylleri
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v89i6.46921Abstract
Nollvisionen innebar i huvudsak två nya synsätt. För det första övergav man delvis den utilitaristiska tanken att risker bör vägas mot nytta till förmån för en deontologisk idé om att alla har rätt till liv och hälsa. För det andra tilldelades systemutformarna det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten. Vi analyserar ansvarsbegreppet i ljuset av denna nya syn. Mot bakgrund av detta diskuterar vi därefter alkolåset, vilket är en av flera åtgärder som syftar till att bygga bort riskerna istället för att låta enskilda trafikanter bära det huvudsakliga ansvaret för de risker de utsätter andra för. Vi tar upp ett antal möjliga invändningar mot ett införande av obligatoriskt alkolås i alla bilar och konstaterar att ingen av dessa är särskilt övertygande.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2012 Författarna

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




