Finns särskilt utsatta grupper för dödsfall i trafiken?

Författare

  • Bjarne Jansson
  • Marlene Stenbacka

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v89i6.46969

Abstract

Har ungdomar med en problematisk uppväxt en ökad risk att senare i livet drabbas av dödsolyckor generellt och trafikolyckor i synnerhet? En kohort av cirka 49 000 unga män i åldern 18-20 år som mönstrade 1969/70 i Sverige har följts i 35 år. Familjeförhållanden, psykisk och fysisk hälsa samt socialt beteende och dödsfall i skador har analyserats med Cox regression och Hazards Ratios (HR). Analyserna visar att den totala dödligheten i skador har en tydlig koppling till sociala riskfaktorer. En väsentligt reducerad medellivslängd för personer med många riskfaktorer, både totalt och i trafiken. Resultatet torde bekräfta den bild som finns hos de som arbetar med ungdomar inom kommuner och landsting. Det är dock motiverat att problemet ägnas mer systematisk uppmärksamhet både av föräldrar och ansvariga myndigheter och organisationer.

Författarbiografier

Bjarne Jansson

Bjarne Jansson, Karolinska Institutet, Institutionen för Folkhälsovetenskap/socialmedicin,  Stockholm.  

 

Marlene Stenbacka

Marlene Stenbacka, Karolinska Universitetssjukhuset, Beroendecentrum, 171 76 Stockholm.

Downloads

Publicerad

2012-10-21

Referera så här

Jansson, B., & Stenbacka, M. (2012). Finns särskilt utsatta grupper för dödsfall i trafiken? . Socialmedicinsk Tidskrift, 89(6), 525–529. https://doi.org/10.62607/smt.v89i6.46969

Nummer

Sektion

Tema: Trafikmedicin och nollvision - svensk trafikskadeforskning och säkerhet

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >>