Finns särskilt utsatta grupper för dödsfall i trafiken?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v89i6.46969Abstract
Har ungdomar med en problematisk uppväxt en ökad risk att senare i livet drabbas av dödsolyckor generellt och trafikolyckor i synnerhet? En kohort av cirka 49 000 unga män i åldern 18-20 år som mönstrade 1969/70 i Sverige har följts i 35 år. Familjeförhållanden, psykisk och fysisk hälsa samt socialt beteende och dödsfall i skador har analyserats med Cox regression och Hazards Ratios (HR). Analyserna visar att den totala dödligheten i skador har en tydlig koppling till sociala riskfaktorer. En väsentligt reducerad medellivslängd för personer med många riskfaktorer, både totalt och i trafiken. Resultatet torde bekräfta den bild som finns hos de som arbetar med ungdomar inom kommuner och landsting. Det är dock motiverat att problemet ägnas mer systematisk uppmärksamhet både av föräldrar och ansvariga myndigheter och organisationer.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2012 Författarna

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




