Att göra som man bör eller göra som man gör

Sjuksköterskeutbildningen som exempel på socialt lärande

Författare

  • Ester Mogensen

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i10.47506

Abstract

Sjuksköterskeutbildningen har genomgått många förändringar under senare årtionden. Lärlings­systemet är sedan länge ur bruk, studenter tar nu­mera allt mer eget ansvar för sitt lärande. I denna artikeln diskuteras yrkeslärande med utgångspunkt från en studie av sjuksköterskeutbildningens kli­niska/verksamhetsförlagda avsnitt. En central fråga är hur själva lärandet går till. Vilket inflytande har det praktiska lärandet och den kliniska miljön, och hur definieras sjuksköterskans kunskapsområde? Socialt lärande och social representation används som begrepp för att bidra till en djupare förståelse av utbildningsprocessen

Författarbiografi

Ester Mogensen

Fil dr Ester Mogensen är leg sjuksköterska, fil dr och lektor vid Hälsohögskolan i Stockholm, där hon arbetar med pedagogisk utveckling och forskning, speciellt inriktad mot klinisk/verksamhetsförlagd ut­bildning.

Downloads

Publicerad

1997-12-01

Referera så här

Mogensen, E. (1997). Att göra som man bör eller göra som man gör : Sjuksköterskeutbildningen som exempel på socialt lärande. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(10), 437–440. https://doi.org/10.62607/smt.v74i10.47506

Mest lästa artiklar av samma författare