Svagbegåvade elever i den vanliga skolan

Författare

  • Karin Sonnander

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v72i6-7.48847

Abstract

I den svenska skolan finns en inte obetydlig grupp elever (knappt en och en halv procent), vars begåvningsmässiga förutsättningar överensstämmer med vissa elever i särskolan. De är inte identifierade som utvecklingsstörda, har inte särskilda omsorger på grund av begåvningshandikapp och är följdaktligen inte heller "integrerade".
Hur går det för dem i skolan? Hur ser de på sig själva som elever? Hur möter skolan deras behov? Hur klarar de sin försörjning efter avslutad skolgång? Projektet "Svagbegåvade elever i den vanliga sko­lan" är knutet till institutionen för psykiatri, Ulleråker, Uppsala universitet och institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet.

Författarbiografi

Karin Sonnander

Författare är docent Karin Sonnander, Uppsala universitet.

Downloads

Publicerad

1995-04-01

Referera så här

Sonnander, K. (1995). Svagbegåvade elever i den vanliga skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 72(6-7), 255–259. https://doi.org/10.62607/smt.v72i6-7.48847

Nummer

Sektion

Tema: Handikappforskningen etableras

Mest lästa artiklar av samma författare