Moderna livsvillkor i relief mot en institutions framväxt

Författare

  • Kerstin Liljedahl

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v72i6-7.48862

Abstract

Artikeln bygger till stor del på avhandlingen "Handi­kapp och Omvärld - hundra års pedagogik för ett livs­långt lärande", en närgången studie av en institutions framväxt och utveckling från 1880-talet fram till idag. Levnadsberättelser om vardagsliv av människor med olika kombinationer av synskada, hörselskada och utvecklingsstörning som bott på institutionen, ställs mot de pedagogiska mål som formulerats för verk­samheten. Institutionens utveckling knyts till ett sam­hällsperspektiv genom Foucaults teori om discipline­ring. Processer som avskiljande och individualisering har påverkat utvecklingen av den moderna männis­kan. Individen har idag gjorts till herre över sin egen disciplinering.

Författarbiografi

Kerstin Liljedahl

Kerstin Liljedahl är leg psykolog och fil dr. Hon har varit verksam som psykolog inom handikappområdet sedan början av 70-talet och disputerat vid Pedago­giska institutionen i Lund, tjänstgjort som lektor vid samma institution och är knuten som forskare till Ble­kinge FoU-enhet i Karlshamn.

Downloads

Publicerad

1995-04-01

Referera så här

Liljedahl, K. (1995). Moderna livsvillkor i relief mot en institutions framväxt. Socialmedicinsk Tidskrift, 72(6-7), 287–295. https://doi.org/10.62607/smt.v72i6-7.48862

Nummer

Sektion

Tema: Handikappforskningen etableras