Språk, kommunikation och alternativ kommunikation hos icke-talande barn och ungdomar

Författare

  • Erland Hjelmquist
  • Annika Dahlgren Sandberg

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v72i10.51352

Abstract

Icke-talande personer, som själva aldrig kunnat forma och uttrycka några längre sammanhängande språk­ljud kan tillägna sig många av de basala aspekterna av talspråk. Att det däremot tycks finnas särskilda problem med att ta steget över till läsning och skriv­ning, visas i studier utförda av Erland Hjelmquist , professor i handikappforskning med beteendeveten­skaplig inriktning och Annika Dahlgren Sandberg, dok­torand vid psykologiska institutionen, Göteborgs uni­versitet.

Författarbiografier

Erland Hjelmquist

Erland Hjelmquist är professor i handikappforskning med beteendeveten­skaplig inriktning och Annika Dahlgren Sandberg, dok­torand vid psykologiska institutionen, Göteborgs uni­versitet.

Annika Dahlgren Sandberg

Erland Hjelmquist är professor i handikappforskning med beteendeveten­skaplig inriktning och Annika Dahlgren Sandberg, dok­torand vid psykologiska institutionen, Göteborgs uni­versitet.

Downloads

Publicerad

1995-12-01

Referera så här

Hjelmquist, E., & Dahlgren Sandberg, A. (1995). Språk, kommunikation och alternativ kommunikation hos icke-talande barn och ungdomar. Socialmedicinsk Tidskrift, 72(10), 496–500. https://doi.org/10.62607/smt.v72i10.51352

Nummer

Sektion

Tema: Rehabilitering och socialförsäkring