Hur kan man förstå barns hälsa/ohälsa och utveckling utifrån risk- och skyddande faktorer?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v70i9-10.54787Abstract
Nyare forskning visar att barns hälsa och utveckling både kan hämmas av olika slags riskfaktorer och främjas av skyddande faktorer. Viveka Sundelin Wahlsten ger i denna artikel en bild av forskningsläget på området och redovisar en egen studie över 12 barn i psykosocialt belastade miljöer. Barnens sätt att hantera sin situation, deras "överlevnadsstrategier",kunde beskrivas som modererande, utåtgående eller inåtgående. Endast det modererande förhållningssättet var förenat med gynnsamma utvecklingsmöjligheter för barnet. Kännetecknande för barn som funnit konstruktiva strategier var att de hade etablerat gynnsamma kontakter utanför familjen och på så sätt kunnat få stöd i sin utveckling. Vikten av att hjälpa barnet till ett för dess egen utveckling gynn samt förhållningssätt betonas.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




