Hur kan man förstå barns hälsa/ohälsa och utveckling utifrån risk- och skyddande faktorer?

Författare

  • Viveka Sundelin Wahlsten

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i9-10.54787

Abstract

Nyare forskning visar att barns hälsa och utveckling både kan hämmas av olika slags riskfaktorer och främjas av skyddande faktorer. Viveka Sundelin Wahlsten ger i denna artikel en bild av forsknings­läget på området och redovisar en egen studie över 12 barn i psykosocialt belastade miljöer. Barnens sätt att hantera sin situation, deras "överlevnads­strategier",kunde beskrivas som modererande, utåt­gående eller inåtgående. Endast det modererande förhållningssättet var förenat med gynnsamma ut­vecklingsmöjligheter för barnet. Kännetecknande för barn som funnit konstruktiva strategier var att de hade etablerat gynnsamma kontakter utanför familjen och på så sätt kunnat få stöd i sin utveckling. Vikten av att hjälpa barnet till ett för dess egen utveckling gynn­ samt förhållningssätt betonas.

 

Författarbiografi

Viveka Sundelin Wahlsten

Viveka Sundelin Wahlsten, som är leg. psykolog och fil.dr i pedagogik, är verksam vid Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Akademiska sjukhu­set, Uppsala.

Downloads

Publicerad

1993-12-01

Referera så här

Sundelin Wahlsten, V. (1993). Hur kan man förstå barns hälsa/ohälsa och utveckling utifrån risk- och skyddande faktorer?. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(9-10), 436–441. https://doi.org/10.62607/smt.v70i9-10.54787

Nummer

Sektion

Tema: Barn som far illa

Mest lästa artiklar av samma författare