Kvalitet i social hemtjänst - några svenska erfarenheter

Författare

  • Per Gunnar Edebalk
  • Gillis Sa­muelsson
  • Bengt lngvad

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v69i3-4.55215

Abstract

Kvaliteten är en viktig dimension i hemtjänstverk­samheten. Kvalitetskunskaper är viktiga vid be­stämmandet av "lägsta acceptabla kvalitetsnivå­er". Kvalitetsfrågorna är också betydelsefulla vid en utvärdering av verksamheten och information om tjänsternas kvalitet är av relevans för potentiella hjälptagare och allmänheten (skattebetalarna). Syf­tet med denna artikel är att ge en inventering av svensk litteratur som behandlar kvalitetsaspekter på hemtjänsten för äldre och visa på kunskapsläget inom området.

Per Gunnar Edebalk är docent i socialt arbete och verksam vid Socialhögskolan i Lund, Gillis Sa­muelsson är docent i socialgerontologi och verk­sam vid Gerontologiskt centrum i Lund liksom fil kand och forskningsassistent Bengt lngvad.

Författarbiografier

Per Gunnar Edebalk

Per Gunnar Edebalk är docent i socialt arbete och verksam vid Socialhögskolan i Lund, Gillis Sa­muelsson är docent i socialgerontologi och verk­sam vid Gerontologiskt centrum i Lund liksom fil kand och forskningsassistent Bengt lngvad.

Gillis Sa­muelsson

Per Gunnar Edebalk är docent i socialt arbete och verksam vid Socialhögskolan i Lund, Gillis Sa­muelsson är docent i socialgerontologi och verk­sam vid Gerontologiskt centrum i Lund liksom fil kand och forskningsassistent Bengt lngvad.

Bengt lngvad

Per Gunnar Edebalk är docent i socialt arbete och verksam vid Socialhögskolan i Lund, Gillis Sa­muelsson är docent i socialgerontologi och verk­sam vid Gerontologiskt centrum i Lund liksom fil kand och forskningsassistent Bengt lngvad.

Downloads

Publicerad

1992-03-01

Referera så här

Edebalk, P. G., Sa­muelsson, G., & lngvad, B. (1992). Kvalitet i social hemtjänst - några svenska erfarenheter. Socialmedicinsk Tidskrift, 69(3-4), 186. https://doi.org/10.62607/smt.v69i3-4.55215

Nummer

Sektion

Tema: Att utvärdera primärvården