Att reflektera över forskningens etiska aspekter

Forskarutbildningskurser vid socialmedicinska institutionen i Uppsala

Författare

  • Margareta Andersson
  • Stina Johans­son

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v69i5.55509

Abstract

Sedan 1987 har fyra forskarutbildningskurser i forskningsetik givits vid socialmedicinska institutio­nen i Uppsala. Föreläsningar och diskussioner har integrerats utifrån följande teman: Moralens grun­der; Identifiering och analys av forskningsetiska frå­gor; Informerat samtycke; Etiska konflikter i forsk­ning. Som föreläsare har medverkat filosofer, kli­niskt verksamma forskare samt ledamöter från forskningsetiskkommitte. Kursledare har varit pro­fessor Claes-Göran Westrin, fil dr Stina Johansson och högskolelärare Margareta Andersson. Kursen har avslutats med kritisk granskning av forsknings­etiska frågeställningar i kursdeltagarnas egna pro­jekt.

Margareta Andersson är högskolelärare vid Vård­högskolan i Uppsala och doktorand, Stina Johans­son är fil dr i sociologi och forskarassistent (MFR), båda vid socialmedicinska institutionen i Uppsala.

Författarbiografier

Margareta Andersson

Margareta Andersson är högskolelärare vid Vård­högskolan i Uppsala och doktorand, Stina Johans­son är fil dr i sociologi och forskarassistent (MFR), båda vid socialmedicinska institutionen i Uppsala.

Stina Johans­son

Margareta Andersson är högskolelärare vid Vård­högskolan i Uppsala och doktorand, Stina Johans­son är fil dr i sociologi och forskarassistent (MFR), båda vid socialmedicinska institutionen i Uppsala.

Downloads

Publicerad

1992-04-01

Referera så här

Andersson, M., & Johans­son, S. (1992). Att reflektera över forskningens etiska aspekter: Forskarutbildningskurser vid socialmedicinska institutionen i Uppsala. Socialmedicinsk Tidskrift, 69(5), 245. https://doi.org/10.62607/smt.v69i5.55509

Nummer

Sektion

Tema: Det är oetiskt att inte forska