Föräldrars och talpedagogers syn på tal-, språk och röstproblem vid skolstarten
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v66i1.56351Abstract
I denna artikel redovisas föräldrar och talpedagogers bedömning av 1837 nybörjare i Uppsala kommuns skolor. Båda bedömningarna görs under barnens första månad i skolan. Resultatet visar att talpedagogerna noterar mer än 2,5 gånger så många avvikande barn som föräldrarna. Det föreligger också en spridning inom såväl talpedagog- som föräldrabedömningarna när resultaten grupperas efter rektorsområden. Störst är variationen mellan talpedagogernas bedömningar. Denna spridning minskar dock om endast de barn som kallas till behandling medräknas. Även inom ett och samma rektorsområde kan talpedagogernas och föräldrarnas bedömningar skilja sig avsevärt inbördes. Beskrivningarna av barnens avvikelser uppvisar såväl likheter som olikheter. Enligt föräldrabedömningarna är läspning den vanligaste avvikelsen, medan talpedagogerna framför allt noterar uttalsfel.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




