Föräldrars och talpedagogers syn på tal-, språk­ och röstproblem vid skolstarten

Författare

  • Monica Westerlund

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v66i1.56351

Abstract

I denna artikel redovisas föräldrar och talpedago­gers bedömning av 1837 nybörjare i Uppsala kommuns skolor. Båda bedömningarna görs un­der barnens första månad i skolan. Resultatet visar att talpedagogerna noterar mer än 2,5 gånger så många avvikande barn som föräldrar­na. Det föreligger också en spridning inom såväl talpedagog- som föräldrabedömningarna när re­sultaten grupperas efter rektorsområden. Störst är variationen mellan talpedagogernas bedöm­ningar. Denna spridning minskar dock om endast de barn som kallas till behandling medräknas. Även inom ett och samma rektorsområde kan talpedagogernas och föräldrarnas bedömningar skilja sig avsevärt inbördes. Beskrivningarna av barnens avvikelser uppvi­sar såväl likheter som olikheter. Enligt föräldrabe­dömningarna är läspning den vanligaste avvikel­sen, medan talpedagogerna framför allt noterar uttalsfel.

 

Författarbiografi

Monica Westerlund

Monica Westerlund är logoped på barnhäl­sovården, Akademiska sjukhuset, Uppsala.

Downloads

Publicerad

1989-02-01

Referera så här

Westerlund, M. (1989). Föräldrars och talpedagogers syn på tal-, språk­ och röstproblem vid skolstarten. Socialmedicinsk Tidskrift, 66(1), 39. https://doi.org/10.62607/smt.v66i1.56351

Nummer

Sektion

Tema: Flyktingarna och primärvården