Synskadade barns utveckling

Författare

  • Ulf Janson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v66i8.56873

Abstract

Blindfödda personers föreställningar och upple­velser är av självklart intresse för den beteende­vetenskapliga forskningen. Ett uppenbart motiv för detta intresse är praktiskt: hur skall psykolo­giska och pedagogiska stödinsatser, hjälpmedel, yttre miljöer, skol- och arbetssituationer mm ut­formas, för att så långt som möjligt begränsa handikappet?
Det finns också uppenbara teoretiska motiv för intresset för de kongenitalt blinda. Liksom fallet är med andra sensoriska handikapp leder frågor kring denna grupps situation till djupt liggande problemkomplex vad gäller perceptionens, om­världsförståelsens och begreppsbildningens na­tur.

Författarbiografi

Ulf Janson

Docent Ulf Janson har f n en forskartjänst vid DSF, knuten till Pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.

Downloads

Publicerad

1989-10-01

Referera så här

Janson, U. (1989). Synskadade barns utveckling . Socialmedicinsk Tidskrift, 66(8), 360. https://doi.org/10.62607/smt.v66i8.56873

Nummer

Sektion

Tema: Mer och bättre handikappforskning