Vad har logopeder med läs- och skrivsvårigheter att göra?

Författare

  • Eva Magnusson
  • Kerstin Nauclér

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v66i9-10.56933

Abstract

Läsning och skrivning är språkliga aktiviteter och följaktligen är läs- och skrivproblem att betrakta som språkliga problem. Logopeder som ju har språket och språkliga problem i dess talade form som sitt verksamhetsfält har därför mycket att tillföra områden som omfattar språket i dess skrivna form. Med sina kunskaper om normal och störd språkutveckling har logopederna därför också möjlighet att förebygga läs- och skrivsvå­righeter genom att hos språkstörda förskolebarn tidigt träna sådana språkliga förmågor som är väsentliga för läs- och skrivinlärningen.

Författarbiografier

Eva Magnusson

Författarna är båda logopeder vid Talvårdsav­delningen i Malmö, har disputerat i fonetik och forskar vid institutionen för lingvistik i Lund om språkstörda barns läs- och skrivutveckling. Dess­utom undervisar de på speciallärarlinjen, Lärar­högskolan i Malmö.

Kerstin Nauclér

Författarna är båda logopeder vid Talvårdsav­delningen i Malmö, har disputerat i fonetik och forskar vid institutionen för lingvistik i Lund om språkstörda barns läs- och skrivutveckling. Dess­utom undervisar de på speciallärarlinjen, Lärar­högskolan i Malmö.

Downloads

Publicerad

1989-11-01

Referera så här

Magnusson , E., & Nauclér, K. (1989). Vad har logopeder med läs- och skrivsvårigheter att göra? . Socialmedicinsk Tidskrift, 66(9-10), 479. https://doi.org/10.62607/smt.v66i9-10.56933

Nummer

Sektion

Tema: Logoped i vård och omsorg