Språkförskola -ny habiliteringsform för gravt språkstörda barn.
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v66i9-10.56941Abstract
Det är förvånande för många att det finns barn i förskoleåldern som har så stora språkliga svårigheter att de är oförståeliga eller mycket svårförståeliga för sin omgivning, trots att de inte har något annat handikapp som hörselskada, synskada, rörelsehinder eller utvecklingsstörning. De flesta språkstörda barn har lätta eller måttliga språkliga avvikelser (tex problem med några språkljud) - ett litet fåtal har så kraftigt störd språkutveckling att kommunikationen hindras påtagligt.
För dessa barn har under senare år inrättats specialförskolor där målsättningen är att integrera den logopediska språkliga behandlingen i "det vanliga'' förskolearbetet.
Det finns nu nio språkförskolor i landet (Helsingborg, Karlstad, Lidingö, Linköping, Lund, Malmö, Stockholm, Västerås och Örebro) och på många håll arbetar man för att flera skall öppnas. Arbetet i en av landets förskolor beskrivs här av Leg logoped Eva Holmberg.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




