Språkförskola -ny habiliteringsform för gravt språkstörda barn.

Författare

  • Eva Holmberg

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v66i9-10.56941

Abstract

Det är förvånande för många att det finns barn i förskoleåldern som har så stora språkliga svårig­heter att de är oförståeliga eller mycket svårför­ståeliga för sin omgivning, trots att de inte har något annat handikapp som hörselskada, syn­skada, rörelsehinder eller utvecklingsstörning. De flesta språkstörda barn har lätta eller måttliga språkliga avvikelser (tex problem med några språkljud) - ett litet fåtal har så kraftigt störd språkutveckling att kommunikationen hindras på­tagligt.
För dessa barn har under senare år inrättats specialförskolor där målsättningen är att integre­ra den logopediska språkliga behandlingen i "det vanliga'' förskolearbetet.
Det finns nu nio språkförskolor i landet (Hel­singborg, Karlstad, Lidingö, Linköping, Lund, Malmö, Stockholm, Västerås och Örebro) och på många håll arbetar man för att flera skall öppnas. Arbetet i en av landets förskolor beskrivs här av Leg logoped Eva Holmberg.

Författarbiografi

Eva Holmberg

Eva Holmberg, leg logoped, är för närvaran­de verksam vid språkförskolan i Örebro.

Downloads

Publicerad

1989-11-01

Referera så här

Holmberg, E. (1989). Språkförskola -ny habiliteringsform för gravt språkstörda barn. Socialmedicinsk Tidskrift, 66(9-10), 496. https://doi.org/10.62607/smt.v66i9-10.56941

Nummer

Sektion

Tema: Logoped i vård och omsorg