Temaledare: Habilitering — medicinsk, pedagogisk, psykologisk och social verksamhet

Författare

  • Bengt Lagerkvist

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v65i3-4.57093

Abstract

Att habilitera betyder etymologiskt att göra någon skickligare. Habilite­ringen är dels den process, som innebär att man skapar förutsättningar för ett barn att utvecklas så långt som möjligt trots skador eller funktions­nedsättningar i nervsystemet. Ordet används emellertid också för att benämna den organisation inom landstinget, som ger det stöd som barn och familjer behöver under habiliteringsprocessen.
Habiliteringen har sitt ursprung dels i ett ortopediskt och barnmedi­cinskt intresse för rörelsehindrade (fr a barn med CP) och dels i ett socialt, pedagogiskt och psykologiskt engagemang för de utvecklingsstörda från samhällets sida.
Mot ovanstående bakgrund vill detta nummer av SMT värdera en del insatser som gjorts, peka ut behov och arbetsområden och blicka framåt mot möjliga arbetsformer. Vi vill med dessa artiklar sprida kunskap till våra kolleger inom habiliteringarna. Vi vill också ge ett bra underlag till påtryckarorganisationer, planerare och politiker. En fortsatt utveckling av habiliteringen är helt nödvändig i vårt samhälle. Det rör en stor grupp barn och ungdomar och påtagliga brister pekas ut i den forskning som här presenteras.

Författarbiografi

Bengt Lagerkvist

Gästredaktör för detta temanummer är Bengt Lagerkvist, överläkare vid Folke Bernadottehemmet, Barnmedicinska klinikens habiliteringsavdelning vid Aka­demiska sjukhuset, Uppsala.

Publicerad

1988-04-01

Referera så här

Lagerkvist, B. (1988). Temaledare: Habilitering — medicinsk, pedagogisk, psykologisk och social verksamhet . Socialmedicinsk Tidskrift, 65(3-4), 126. https://doi.org/10.62607/smt.v65i3-4.57093

Nummer

Sektion

Tema: Habilitering -medicinsk, pedagogisk, psykologisk och social verksamhet

Mest lästa artiklar av samma författare