Temaledare: Habilitering — medicinsk, pedagogisk, psykologisk och social verksamhet
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v65i3-4.57093Abstract
Att habilitera betyder etymologiskt att göra någon skickligare. Habiliteringen är dels den process, som innebär att man skapar förutsättningar för ett barn att utvecklas så långt som möjligt trots skador eller funktionsnedsättningar i nervsystemet. Ordet används emellertid också för att benämna den organisation inom landstinget, som ger det stöd som barn och familjer behöver under habiliteringsprocessen.
Habiliteringen har sitt ursprung dels i ett ortopediskt och barnmedicinskt intresse för rörelsehindrade (fr a barn med CP) och dels i ett socialt, pedagogiskt och psykologiskt engagemang för de utvecklingsstörda från samhällets sida.
Mot ovanstående bakgrund vill detta nummer av SMT värdera en del insatser som gjorts, peka ut behov och arbetsområden och blicka framåt mot möjliga arbetsformer. Vi vill med dessa artiklar sprida kunskap till våra kolleger inom habiliteringarna. Vi vill också ge ett bra underlag till påtryckarorganisationer, planerare och politiker. En fortsatt utveckling av habiliteringen är helt nödvändig i vårt samhälle. Det rör en stor grupp barn och ungdomar och påtagliga brister pekas ut i den forskning som här presenteras.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




