Psykiatrisk epidemiologi i Nicaragua

- Ett bidrag till psykiatrins utveckling i ett u-land

Författare

  • Lars Jacobsson
  • Ulises Penayo

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v65i5-6.57165

Abstract

I artikeln beskrivs ett psykiatriskt samarbetspro­jekt mellan psykiatriska institutionen i Umeå och den psykiatriska institutionen vid universi­tetet i León, Nicaragua. Epidemiologiska meto­der utgör basen för projektet som syftar till att höja forskningskompetensen vid den nicaragu­anska institutionen, men också till att bidra till utvecklingen av den psykiatriska vården i lan­det. I en första fas har studerats psykiska stör­ningar bland vuxna och barn som söker på vårdcentraler. I en andra fas har studerats attity­der till psykiskt sjuka och psykisk sjukdom och för närvarande pågår en studie av ett slump­urval av ca 250 familjer i León. Preliminära data tyder på att befolkningen i Nicaragua är utsatt för en betydande psykisk press under de rådan­de krigsomständigheterna. Svenska medarbeta­re i projektet är professor Lars Jacobsson vid psykiatriska institutionen i Umeå och dr Ulises Penayo, Uppsala, doktorand vid institutionen i Umeå och dr Henrik Pelling, barnpsykiatriska kliniken i Uppsala. Professor Trinidad Caldera vid universitetet i León är ledare för den nicara­guanska gruppen.

Författarbiografier

Lars Jacobsson

Svenska medarbeta­re i projektet är professor Lars Jacobsson vid psykiatriska institutionen i Umeå och dr Ulises Penayo, Uppsala, doktorand vid institutionen i Umeå

Ulises Penayo

Svenska medarbeta­re i projektet är professor Lars Jacobsson vid psykiatriska institutionen i Umeå och dr Ulises Penayo, Uppsala, doktorand vid institutionen i Umeå

Downloads

Publicerad

1988-05-01

Referera så här

Jacobsson, L., & Penayo, U. (1988). Psykiatrisk epidemiologi i Nicaragua : - Ett bidrag till psykiatrins utveckling i ett u-land. Socialmedicinsk Tidskrift, 65(5-6), 243. https://doi.org/10.62607/smt.v65i5-6.57165

Nummer

Sektion

Tema: Epidemiologi i och med u-land

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >>