Pojkars och flickors hälsa speglad av skolhälsovården: fakta, förklaringsmodeller och implikationer

Författare

  • Ann-Margret Rydell
  • Claes Sunde­lin

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v65i10.57353

Abstract

Artikeln redovisar skolhälsovårdens samlade kunskap om elevernas hälsa och anpassning. Skillnaderna mellan pojkar och flickor beträffan­de somatisk och psykosocial hälsa fokuseras. I fråga om kroppslig hälsa var skillnaderna små, medan pojkarna var starkt överrepresenterade avseende psykosocial problematik. Tänkbara orsaksmekanismer och skolpolitiska implika­tioner diskuteras därefter.

Författarbiografier

Ann-Margret Rydell

Ann-Margret Rydell är skolpsykolog men ar­betar fn som forskningsassistent i "Barnfa­miljerna och samhällets service". Claes Sunde­lin är barnhälsovårdsöverläkare och en av projektets huvudmän.

Claes Sunde­lin

Ann-Margret Rydell är skolpsykolog men ar­betar fn som forskningsassistent i "Barnfa­miljerna och samhällets service". Claes Sunde­lin är barnhälsovårdsöverläkare och en av projektets huvudmän.

Downloads

Publicerad

1988-11-01

Referera så här

Rydell, A.-M., & Sunde­lin, C. (1988). Pojkars och flickors hälsa speglad av skolhälsovården: fakta, förklaringsmodeller och implikationer . Socialmedicinsk Tidskrift, 65(10), 490. https://doi.org/10.62607/smt.v65i10.57353

Nummer

Sektion

Tema: Barnfamiljerna och samhällets service