Studieavbrott och experimentellt nätverksarbete

Författare

  • Jens Modvig
  • Anette Espeland
  • Ketty Kjaerby-Kristensen
  • Johannes Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v64i9.57613

Abstract

Studieavbrott kan orsakas av en kombination av individuella och sociala faktorer. Bland de sist­nämnda kan den sociala studiemiljön vara av särskilt intresse. I följande artikel har betydelsen av nätverket i denna studiemiljö studerats vid en dansk handelshögskola. Resultatet tyder på att den sociala kontakten med medstuderande har stor betydelse för möjligheten att tillföra en högre utbildning. I ett experiment prövade man att genom sam­talsgrupp stärka kontaktnätet. Resultatet i den­na del av undersökningen tyder på att det kan vara möjligt att aktivt förbättra studievillkoren och stärka de studerandes möjligheter att ge­nomföra sina studier.

Projektet är genomfört med stöd av Egmont­ fonden. Cand. mag. SigniId Vallgårda tackas för översättningen.

Författarbiografier

Jens Modvig

Jens Modvig är socionom, Anette Espeland psykolog, Ketty Kjaerby-Kristensen socialläkare och Johannes Nielsen sociolog.

Anette Espeland

Jens Modvig är socionom, Anette Espeland psykolog, Ketty Kjaerby-Kristensen socialläkare och Johannes Nielsen sociolog.

Ketty Kjaerby-Kristensen

Jens Modvig är socionom, Anette Espeland psykolog, Ketty Kjaerby-Kristensen socialläkare och Johannes Nielsen sociolog.

Johannes Nielsen

Jens Modvig är socionom, Anette Espeland psykolog, Ketty Kjaerby-Kristensen socialläkare och Johannes Nielsen sociolog.

Downloads

Publicerad

1987-09-01

Referera så här

Modvig, J., Espeland, A., Kjaerby-Kristensen, K., & Nielsen, J. (1987). Studieavbrott och experimentellt nätverksarbete. Socialmedicinsk Tidskrift, 64(9), 416. https://doi.org/10.62607/smt.v64i9.57613

Nummer

Sektion

Tema: Handikapp och förflyttningshjälpmedel