Begåvning och begåvningshandikapp

Författare

  • Gunnar Kylén
  • Kerstin Göransson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v63i1-2.57641

Abstract

Som utgångspunkt för en beskrivning av be­gåvningshandikapp behövs en precisering av hur man använder begreppet begåvning. Vidare belyses problemet kring allmän begåvning och specifika begåvningsdimensioner. Grad av be­gåvning kan anges i begåvningsstadier eller i procent av genomsnittlig begåvningsutveck­ling. Begåvningens plats och roll i personlighe­ten tas upp. Några begrepp som gäller begåv­ningshandikapp berörs.

Författarbiografier

Gunnar Kylén

Docent Gunnar Kylén tjänstgör vid speciallärarlinjen vid Högskolan för Lärarutbildning i Stockholm och är knuten till forskningsgruppen ALA (stiftelse vid RFUB). Kerstin Göransson är föreståndare och forskare vid ALA-gruppen.

Kerstin Göransson

Docent Gunnar Kylén tjänstgör vid speciallärarlinjen vid Högskolan för Lärarutbildning i Stockholm och är knuten till forskningsgruppen ALA (stiftelse vid RFUB). Kerstin Göransson är föreståndare och forskare vid ALA-gruppen.

Downloads

Publicerad

1986-02-01

Referera så här

Kylén, G., & Göransson, K. (1986). Begåvning och begåvningshandikapp . Socialmedicinsk Tidskrift, 63(1-2), 17. https://doi.org/10.62607/smt.v63i1-2.57641

Nummer

Sektion

Tema: Forskning och omsorger om utvecklingsstörda