Informationssystemet om arbetsskador. Några kvalitetsaspekter
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v64i10.57665Abstract
Det har funnits officiell statistik över olycksfall i arbetet sedan början av 1900-talet medan en redovisning av yrkessjukdomarna infördes först på 1930-talet. Från och med 1979 är arbetarskyddsstyrelsen ansvarig för arbetsskadestatistiken genom informationssystemet om arbetsskador (ISA) (1).
ISA har varit i drift sedan 1979. 1976 års arbetsskadeförsäkringslag innebar stora försäkringsmässiga förändringar framför allt vad gäller arbetssjukdomarna. Ett informationssystem som ISA måste successivt kunna förändras och anpassas efter arbetarskyddets behov och efter förändringar i tillämpningen av gällande försäkringslagar. Dessa faktorer ställer stora krav på utformning och flexibilitet i systemet. Mångfalden av användningsområden för ISA gör att olika krav på kvaliteten ställs. Det krävs inte lika mycket för att tillgodose behovet av övergripande statistik inom området som när materialet även ska kunna användas för vetenskapliga studier.
Avdelningsdirektör och statistiker Birgitta Malker, som arbetar på arbetarskyddsstyrelsen med ISA, ger i artikeln uttryck för några kvalitetsaspekter.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




