Informationssystemet om arbetsskador. Några kvalitetsaspekter

Författare

  • Birgitta Malker

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v64i10.57665

Abstract

Det har funnits officiell statistik över olycksfall i arbetet sedan början av 1900-talet medan en redovisning av yrkessjukdomarna infördes först på 1930-talet. Från och med 1979 är arbetar­skyddsstyrelsen ansvarig för arbetsskadestati­stiken genom informationssystemet om arbets­skador (ISA) (1).
ISA har varit i drift sedan 1979. 1976 års ar­betsskadeförsäkringslag innebar stora försäk­ringsmässiga förändringar framför allt vad gäl­ler arbetssjukdomarna. Ett informationssystem som ISA måste successivt kunna förändras och anpassas efter arbetarskyddets behov och efter förändringar i tillämpningen av gällande försäk­ringslagar. Dessa faktorer ställer stora krav på utformning och flexibilitet i systemet. Mångfalden av användningsområden för ISA gör att olika krav på kvaliteten ställs. Det krävs inte lika mycket för att tillgodose behovet av övergripande statistik inom området som när materialet även ska kunna användas för veten­skapliga studier.

Avdelningsdirektör och statistiker Birgitta Malker, som arbetar på arbetarskyddsstyrelsen med ISA, ger i artikeln uttryck för några kvalitets­aspekter.

Downloads

Publicerad

1987-10-01

Referera så här

Malker, B. (1987). Informationssystemet om arbetsskador. Några kvalitetsaspekter. Socialmedicinsk Tidskrift, 64(10), 441. https://doi.org/10.62607/smt.v64i10.57665

Nummer

Sektion

Tema: Olycksfallsepidemiologisk forskning