Integration i förskolan - idé och verklighet

Författare

  • Anders Hill

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v63i4.57705

Abstract

Integrering av psykiskt utvecklingsstörda barn i förskoleåldern har under 1980-talet vuxit ut till att omfatta ca 85 % av de förståndshandikap­pade barnen. En oförutsedd konsekvens har bli­vit att den segregerade institutionen till viss del ersatts av en social segregering hävdar förfat­tarna Anders Hill och Tullie Rabe som genom­fört ett forskningsprojekt vid Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet, rörande för­skoleintegreringens konsekvenser för för­ståndshandikappade barn. Ett nytt, fördjupat integreringstänkande förespråkas.

Författarbiografi

Anders Hill

Anders Hill och Tullie Rabe vid Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet

Downloads

Publicerad

1986-04-01

Referera så här

Hill, A. (1986). Integration i förskolan - idé och verklighet. Socialmedicinsk Tidskrift, 63(4), 136. https://doi.org/10.62607/smt.v63i4.57705

Nummer

Sektion

Tema: Omsorger om utvecklingsstörda - ideal och verklighet