Instruktionsvärde och försvarsvärde hos psykologiska teorier
Relationen mellan teori och praxis inom vården
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v63i10.57957Abstract
Teorier kan ha betydelse på olika sätt. En teori kan vara mer eller mindre sann. Den kan ha ett högt eller lågt instruktionsvärde för praktisk verksamhet. Men det kan också ha ett försvarsvärde, tex för att försvara ett felaktigt handlande.
I många utbildningar förmedlas idag kunskaper som har lågt instruktionsvärde men högt försvarsvärde. Det kan gälla utbildningar alltifrån landstingets föräldrautbildning över folkskolans vårdutbildningar till den 5-åriga psykologutbildningen. Att detta inte är ägnat att förändra handlandet i yrket är självklart. Det finns empiriskt stöd för denna tanke, framhåller artikelförfattaren Hans-Olof Lisper, docent vid psykologiska institutionen, Uppsala universitet.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




