Instruktionsvärde och försvarsvärde hos psykologiska teorier

Relationen mellan teori och praxis inom vården

Författare

  • Hans-Olof Lisper

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v63i10.57957

Abstract

Teorier kan ha betydelse på olika sätt. En teori kan vara mer eller mindre sann. Den kan ha ett högt eller lågt instruktionsvärde för praktisk verksamhet. Men det kan också ha ett försvars­värde, tex för att försvara ett felaktigt handlan­de.
I många utbildningar förmedlas idag kunska­per som har lågt instruktionsvärde men högt försvarsvärde. Det kan gälla utbildningar allt­ifrån landstingets föräldrautbildning över folk­skolans vårdutbildningar till den 5-åriga psyko­logutbildningen. Att detta inte är ägnat att för­ändra handlandet i yrket är självklart. Det finns empiriskt stöd för denna tanke, framhåller arti­kelförfattaren Hans-Olof Lisper, docent vid psy­kologiska institutionen, Uppsala universitet.

Författarbiografi

Hans-Olof Lisper

Hans-Olof Lisper, docent vid psy­kologiska institutionen, Uppsala universitet.

Downloads

Publicerad

1986-10-01

Referera så här

Lisper, H.-O. (1986). Instruktionsvärde och försvarsvärde hos psykologiska teorier : Relationen mellan teori och praxis inom vården. Socialmedicinsk Tidskrift, 63(10), 488. https://doi.org/10.62607/smt.v63i10.57957

Nummer

Sektion

Tema: Psykiatri i svåröverskådlig utveckling