Vårdpedagogisk forskning

Författare

  • Britt Johansson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v61i8-9.58435

Abstract

Den vårdpedagogiska forskningen exemplifie­ras här med analys av tjugosju pedagogiska samtal mellan lärare och sjuksköterskestude­rande. Samtalen har klassificerats efter innehål­lets disciplinära ursprung dels i relation till de ämnesmoment som berörs, dels efter omvård­nadsprocessens fyra huvudfaser.
De pedagogiska samtalen kan ses som ett koncentrat av de krav som ställs på de studeran­de. Den språkliga analysen av pedagogiska samtal kan bidra till att klargöra vad omvård­nadskunnande är, vilken teoretisk bas det byg­ger på och hur sjuksköterskan kombinerar prak­tikertradition och vetenskaplig tradition i sin yrkesverksamhet.

Författarbiografi

Britt Johansson

Britt Johansson, sjuksköterska och docent i pedagogik, är verksam vid Pedagogiska institu­tionen, Göteborgs universitet.

Downloads

Publicerad

1984-10-01

Referera så här

Johansson, B. (1984). Vårdpedagogisk forskning . Socialmedicinsk Tidskrift, 61(8-9), 404. https://doi.org/10.62607/smt.v61i8-9.58435

Nummer

Sektion

Tema: Forskning om omvårdnad