Skolehelsetjenesten — et strategisk felt for forebyggende helsearbeid og epidemiologisk forskning

Författare

  • Lorentz M lrgens

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v60i2.58619

Abstract

Skolhälsovården i Norge har trots till synes goda förutsättningar varit utsatt för mycket kri­tik. De allmänna hälsoundersökningarna före­slås nu avskaffade. Inte heller för epidemiolo­gisk forskning och förebyggande arbete har skolhälsovården hittills kunnat spela någon framträdande roll.
För att skolhälsovården skall kunna fylla sina viktiga arbetsuppgifter krävs nya arbetsformer. Särskilt väsentligt är ett samarbete mellan skol­hälsovården, övrig hälso- och sjukvård samt so­cialtjänsten. En målgrupp av särskilt stor bety­delse är barn med till synes små besvär, ofta av kroppslig art som buksmärtor, huvudvärk etc där det i bakgrunden kan finnas stora problem i hemmet, tex alkoholism, betydlig understimu­lering osv.
Avgörande är här att få till stånd ett system för tidig diagnostik och inhämtande av informa­tion. I ett projekt i Bergen har detta skett genom ett samarbete mellan skolhälsovården och klassföreståndarna, baserat på att de sist­nämnda arbetat med systematiska observa­tionsscheman. Dessa scheman har sedan varit utgångspunkt för olika hjälpåtgärder för barnen, men de har också varit ett material för epide­miologiska undersökningar som i sin tur kan vara utgångspunkt för olika förebyggande åt­gärder.
Artikeln bygger på provföreläsning i självvalt ämne för den medisinske doktorgrad, 6 mars 1980.

Författarbiografi

Lorentz M lrgens

Lorentz M lrgens är medicine doktor och verk­sam vid Institutt for hygiene og sosialmedisin, Universitetet i Bergen.

Downloads

Publicerad

1983-03-01

Referera så här

lrgens, L. M. (1983). Skolehelsetjenesten — et strategisk felt for forebyggende helsearbeid og epidemiologisk forskning. Socialmedicinsk Tidskrift, 60(2), 139. https://doi.org/10.62607/smt.v60i2.58619

Nummer

Sektion

Tema: Kan vi planera bättre för primärvården och socialtjänsten?