Skolehelsetjenesten — et strategisk felt for forebyggende helsearbeid og epidemiologisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v60i2.58619Abstract
Skolhälsovården i Norge har trots till synes goda förutsättningar varit utsatt för mycket kritik. De allmänna hälsoundersökningarna föreslås nu avskaffade. Inte heller för epidemiologisk forskning och förebyggande arbete har skolhälsovården hittills kunnat spela någon framträdande roll.
För att skolhälsovården skall kunna fylla sina viktiga arbetsuppgifter krävs nya arbetsformer. Särskilt väsentligt är ett samarbete mellan skolhälsovården, övrig hälso- och sjukvård samt socialtjänsten. En målgrupp av särskilt stor betydelse är barn med till synes små besvär, ofta av kroppslig art som buksmärtor, huvudvärk etc där det i bakgrunden kan finnas stora problem i hemmet, tex alkoholism, betydlig understimulering osv.
Avgörande är här att få till stånd ett system för tidig diagnostik och inhämtande av information. I ett projekt i Bergen har detta skett genom ett samarbete mellan skolhälsovården och klassföreståndarna, baserat på att de sistnämnda arbetat med systematiska observationsscheman. Dessa scheman har sedan varit utgångspunkt för olika hjälpåtgärder för barnen, men de har också varit ett material för epidemiologiska undersökningar som i sin tur kan vara utgångspunkt för olika förebyggande åtgärder.
Artikeln bygger på provföreläsning i självvalt ämne för den medisinske doktorgrad, 6 mars 1980.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




