Har hälso- och sjukvården ett ansvar för att förebygga trafikolyckor?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58969Abstract
Under 1970-talet avled årligen 1 130 personer före 75 års ålder till följd av motorfordonsolyckor. Dessa årliga elvahundra dödsfall förlorade ca 38 300 levnadsår före 75 års ålder. Av samtliga dödsorsaker svarar motorfordonsolyckor för drygt 7 % av de "förlorade åren" upp till 75 år och drygt 10 % upp till 65 års ålder, vilket belyser trafikolyckornas mänskliga och samhällsekonomiska betydelse.
Det förebyggande arbetet har dock glädjande nog haft en positiv effekt på trafikdödligheten. Mellan perioderna 1969-1973 och 1974-1978 sjönk antalet "förlorade år" per 1 000 invånare med 12 % för män och 15 % för kvinnor, trots att de totala körsträckorna för motorfordon ökat under hela 1970-talet.
Den nya hälso- och sjukvårdslagen ger landstingen ett utökat ansvar för att främja hälsan hos hela befolkningen. Insatser av förebyggande karaktär får därför större betydelse än hittills. Frågan är vilken roll hälso- och sjukvården kan och bör spela i arbetet med att förebygga trafikolyckor?
Måns Rosén, utredare på Spri (Sjukvårdens planerings- och rationaliseringsinstitut), anser i denna artikel att den "nya" rollen för landstingen i stor utsträckning är en fråga om att samla in och föra ut den kunskap som finns i sjukvården om orsaker till och konsekvenser av trafikolyckor.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




