Hur fungerar bilförare de första åren? - en modell för förarbeteenden

Författare

  • Krister Spolander

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58973

Abstract

Varför har inte kvinnor mycket högre olycks­risker än män? Det borde de ha eftersom de kör mycket mindre. Därigenom får de inte så myc­ket körträning, och därför borde deras körskick­lighet bli sämre vilket skulle leda till högre olycksfrekvens per körd kilometer än för män. Men så är det inte.
Förklaringen finns i den förarmodell som pre­senteras här. Enligt den har föraren två generel­la uppgifter. Den ena är perceptuellt-motorisk som ställer krav på en informationsbehand­lande färdighet föraren måste lära sig. Den and­ra är en regleruppgift som innebär att föraren har att balansera kraven på sin prestationsför­måga så att de inte överstiger vad han klarar av. Det gör han framför allt genom att anpassa has­tigheten.
I praktiskt taget varje köraspekt man under­sökt finner man att oerfarna förare presterar sämre än mer erfarna. Däremot ökar förarnas uppfattning om den egna körförmågan snabbt efter körkortet, särskilt bland män. Överskatt­ning av den egna körförmågan leder till ett of­fensivare körsätt. Detta tillsammans med bris­tande körrutin är en av orsakerna till de nya förarnas höga olycksrisker.

Författarbiografi

Krister Spolander

Krister Spolander är forskningsledare vid VTI, statens väg- och trafikinstitut. Han är beteende­vetare och arbetar med trafiksäkerhetsproblem, särskilt för barn och bilförare.

Downloads

Publicerad

1983-10-01

Referera så här

Spolander, K. (1983). Hur fungerar bilförare de första åren? - en modell för förarbeteenden. Socialmedicinsk Tidskrift, 60(8-9), 455. https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58973

Nummer

Sektion

Tema: Bättre trafiksäkerhet!