Internationellt forskningssamarbete för skadeförebyggande säkerhet i personbilar

Författare

  • Bertil Aldman

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58977

Abstract

Artikeln ger en aktuell översikt över den biome­kaniska forskningen och de erfarenheter som vunnits beträffande skadeförebyggande säker­het i personbilar. Den stötbiomekaniska forsk­ningen är en ung vetenskapsgren. I Sverige kom den igång på allvar under 1950-talet. Till de tidi­gaste resultaten av denna forskning hör kunska­perna om bilbältets stora skadeförebyggande effekter.
Den biomekaniska forskningen har givit många andra bidrag som kunnat omsättas i regler och föreskrifter för fordon. Angelägenhe­ten i att förebygga handelshinder som i framti­den kan uppstå om olika länder inför egna före­skrifter har bidragit till att ge forskningen inom området en starkt internationell prägel.
Under andra delen av 70-talet har bl a E G avsatt medel för ett omfattande forskningspro­gram för samordnad biomekanisk forskning.
Under hela den tid som internationella före­skrifter diskuterats har givetvis olika institutio­ner och grupper av sådana samarbetat även i andra former. För att underlätta för forskare att mötas och utbyta erfarenheter bildades på svensk och franskt initiativ "lnternational Com­mittee on Biokinetics of lmpacts" (IRCOBI) som sedan 1972 ordnar årliga internationella konfe­renser.
Artikelförfattaren pekar också på långsiktighe­ten i tillämpningen av forskningsresultaten. I bästa fall kan aktuella forskningsresultat leda till föreskrifter som kommer att tillämpas vid ny­bilsproduktion i början av 90-talet.

Författarbiografi

Bertil Aldman

Bertil Aldman är professor vid Institutionen för Trafiksäkerhet vid Chalmers Tekniska Hög­skola, Göteborg.

Downloads

Publicerad

1983-10-01

Referera så här

Aldman, B. (1983). Internationellt forskningssamarbete för skadeförebyggande säkerhet i personbilar . Socialmedicinsk Tidskrift, 60(8-9), 467. https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58977

Nummer

Sektion

Tema: Bättre trafiksäkerhet!