Internationellt forskningssamarbete för skadeförebyggande säkerhet i personbilar
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58977Abstract
Artikeln ger en aktuell översikt över den biomekaniska forskningen och de erfarenheter som vunnits beträffande skadeförebyggande säkerhet i personbilar. Den stötbiomekaniska forskningen är en ung vetenskapsgren. I Sverige kom den igång på allvar under 1950-talet. Till de tidigaste resultaten av denna forskning hör kunskaperna om bilbältets stora skadeförebyggande effekter.
Den biomekaniska forskningen har givit många andra bidrag som kunnat omsättas i regler och föreskrifter för fordon. Angelägenheten i att förebygga handelshinder som i framtiden kan uppstå om olika länder inför egna föreskrifter har bidragit till att ge forskningen inom området en starkt internationell prägel.
Under andra delen av 70-talet har bl a E G avsatt medel för ett omfattande forskningsprogram för samordnad biomekanisk forskning.
Under hela den tid som internationella föreskrifter diskuterats har givetvis olika institutioner och grupper av sådana samarbetat även i andra former. För att underlätta för forskare att mötas och utbyta erfarenheter bildades på svensk och franskt initiativ "lnternational Committee on Biokinetics of lmpacts" (IRCOBI) som sedan 1972 ordnar årliga internationella konferenser.
Artikelförfattaren pekar också på långsiktigheten i tillämpningen av forskningsresultaten. I bästa fall kan aktuella forskningsresultat leda till föreskrifter som kommer att tillämpas vid nybilsproduktion i början av 90-talet.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




