Trafiksäkerhet i Göteborg på 1970-talet - åtgärder och effekter

Författare

  • Anshelm Bladh

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58987

Abstract

1960-talet var bilframkomlighetens årtionde och kapacitetsfrågorna dominerade trafikplanering­en. Mot slutet av perioden skedde en omsväng­ning och planeringen inriktades i allt högre grad mot trafiksäkerhet och trafikmiljö. Hela 1970- talet kom att präglas av livlig aktivitet när det gällde planering och byggande för trafiksäker­het. Målet var i första hand att få bort de stora olyckskoncentrationerna dvs de sk "black spots".
I slutet av 1980 tillsattes på stadsbyggnads­kontoret i Göteborg en arbetsgrupp med upp­drag att studera trafiksäkerhetsutvecklingen un­der 1970-talet, bedöma nyttan av de fysiska åt­gärder som vidtagits samt utröna vilka enskilda åtgärdstyper som varit effektivast. De viktigaste resultaten redovisades översiktligt i en rapport våren 1982.* Denna artikel bygger i stor ut­sträckning på innehållet i den rapporten.
Den använda analysmetoden är behäftad med många brister. Trots detta ger beräkningar­na så kraftiga utslag att vi kan påstå att det aktiva trafiksäkerhetsarbetet under 1970-talet har gett mycket god återbäring. Lagen om avta­gande marginalnytta gör att det sannolikt inte går att uppnå lika höga vinster i fortsättningen. Fortfarande finns det dock mycket att göra när det gäller fysiska trafiksäkerhetsåtgärder med hög samhällsnytta.

Författarbiografi

Anshelm Bladh

Anshelm Bladh är ingenjör och verksam vid Göteborgs stadsbyggnadskontor.

Downloads

Publicerad

1983-10-01

Referera så här

Bladh, A. (1983). Trafiksäkerhet i Göteborg på 1970-talet - åtgärder och effekter . Socialmedicinsk Tidskrift, 60(8-9), 490. https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58987

Nummer

Sektion

Tema: Bättre trafiksäkerhet!

Mest lästa artiklar av samma författare