Trafiksäkerhet i Göteborg på 1970-talet - åtgärder och effekter
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v60i8-9.58987Abstract
1960-talet var bilframkomlighetens årtionde och kapacitetsfrågorna dominerade trafikplaneringen. Mot slutet av perioden skedde en omsvängning och planeringen inriktades i allt högre grad mot trafiksäkerhet och trafikmiljö. Hela 1970- talet kom att präglas av livlig aktivitet när det gällde planering och byggande för trafiksäkerhet. Målet var i första hand att få bort de stora olyckskoncentrationerna dvs de sk "black spots".
I slutet av 1980 tillsattes på stadsbyggnadskontoret i Göteborg en arbetsgrupp med uppdrag att studera trafiksäkerhetsutvecklingen under 1970-talet, bedöma nyttan av de fysiska åtgärder som vidtagits samt utröna vilka enskilda åtgärdstyper som varit effektivast. De viktigaste resultaten redovisades översiktligt i en rapport våren 1982.* Denna artikel bygger i stor utsträckning på innehållet i den rapporten.
Den använda analysmetoden är behäftad med många brister. Trots detta ger beräkningarna så kraftiga utslag att vi kan påstå att det aktiva trafiksäkerhetsarbetet under 1970-talet har gett mycket god återbäring. Lagen om avtagande marginalnytta gör att det sannolikt inte går att uppnå lika höga vinster i fortsättningen. Fortfarande finns det dock mycket att göra när det gäller fysiska trafiksäkerhetsåtgärder med hög samhällsnytta.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




