Vad vet vi om kvaliteten vid intervju- och enkätundersökningar om ohälsa och vårdkonsumtion?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v59i6.59225Abstract
Intervju- och enkätundersökningar har många fördelar. Ibland kan det vara enda sättet att få information och belysa vissa problem inom tex ett landsting. Det är dock lätt att kritisera metoden och hur resultat från sådana undersökningar ibland används. Men detta får inte leda till att metoden som sådan döms ut. I artikeln redovisas att det faktiskt finns en hel del kunskaper om resultatkvalitet vid intervju- och enkätundersökningar. Det är då viktigt att dessa kunskaper utnyttjas när man skall lägga upp en undersökning tex inom det egna landstinget och även när resultaten skall tolkas. Det är samtidigt viktigt att socialmedicinen aktivt deltar i arbetet med att
- klarlägga svagheter och brister vid intervju och enkätundersökningar
- förbättra tekniken
Detta bör utgöra en väsentlig inriktning på den framtida forskningen inom socialmedicin.
Föredrag hållet vid Svensk socialmedicinsk Förenings vårmöte i Örebro, mars 1982.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




